PARZYBRODA - młoda kapusta z ziemniakami


Kolejne danie mojego dzieciństwa, przygotowywane latem ze słodkiej młodej kapusty i młodych warzyw. Ukochana zupka, którą gotowałam mi Babcia, na wsi, z warzyw z własnego ogródka... Najlepsze z kromką świeżego razowego chleba z masłem...
A w tym roku robiłam z kapusty z mojego pierwszego własnego ogródka - ale to jest radość! Kolejne główki dojrzewają na grządce...

Składniki:
  • młoda kapusta
  • młode ziemniaki
  • młoda marchewka
  • młoda cebulka
  • pomidor/ łyżka koncentratu pomidorowego
  • koperek
  • sól, pieprz grubo mielony
  • liść laurowy i ziarenka pieprzu
  • gałka muszkatołowa lub kminek
  • masło lub oliwa
  • koperek 
Wykonanie:
  1. Cebulkę i ziemniaki pokroić w kostkę, marchewkę w plasterki, pomidora obrać ze skóry i pokroić w kawałki, kapustę poszatkować.
  2. Do rondla włożyć masło lub wlać oliwę, dodać cebulkę i marchewkę, chwilę przesmażyć.
  3. Wlać ok. pół szklanki przegotowanej wody, dodać sól, pieprz, listek laurowy (można dodać kostkę ekologicznego wywaru warzywnego lub domową bulionetkę- wtedy nie dodawać osobno soli).
  4. Gotować 5 minut bez przykrycia, następnie wrzucić ziemniaki i kapustę. Gotować do miękkości bez przykrycia (ok. 20 minut). Co jakiś czas mieszać, w razie potrzeby dolać wodę.
  5. Dodać pomidora, zamieszać i dusić jeszcze ok. 5 minut. 
  6. Doprawić gałką, i ew. pieprzem. 
  7. Posypać obficie koperkiem i podawać.
Smacznego!

Uwagi: 
Gotowanie bez przykrycia pozwoli zachować ładny zielony kolor kapusty (podobnie jak to jest np. z brokułami). 
Do tej zupy moja Babcia dodawała kminek, ale ja za nim nie przepadam, więc zastępuję go gałką muszkatołową i dużą ilością pieprzu. Jednak kminek pasuje do kapusty (podobno neutralizuje jej 'właściwości' :) więc jeśli Wam pasuje to dodajcie go wraz z innymi przyprawami.
W wersji niewegetariańskiej można podsmażyć na patelni pokrojony w kostkę wędzony boczek i okrasić nim zupkę przed podaniem. 
Zamiast koperkiem zupę można posypać ąpietruszki.