Dania z TRUFLAMI


Poniżej kilka podstawowych przepisów na dania z truflami, które robiłam. Na zdjęciu powyżej i w daniach są trufle marcowe, ale oczywiście te same dania można robić z truflami białymi lub czarnymi.
Trufle najczęściej podaje się na surowo, posypuje się płatkami gotowe dania - makarony, risotta, jajka, mięsa, kanapki.


Jak przechowywać trufle? 
Trufle po zebraniu są dobre maksymalnie 10 dni, potem zaczynają tracić swój aromat i smak, tracą wilgotność i robią się suche. Jeśli nie mamy pewności, kiedy trufle zostały zebrane, najlepiej je zjeść jak najszybciej po nabyciu. 
Trufle przechowuje się w lodówce, zawinięte w ręcznik kuchenny (po kilka trufli w 1 kawałek ręcznika) i zamknięte szczelnie (w słoiczku, pojemniku plastikowym lub zawinięte w woreczek foliowy). Ręcznik trzeba codziennie zmieniać! a pojemnik osuszyć lub użyć nowej torebki. 

Jak przygotować trufle?
Trufle przed użyciem należy oczyścić z pozostałości ziemi. Można w tym celu użyć specjalnej szczoteczki kuchennej do czyszczenia grzybów albo innej małej twardej szczoteczki. Ja używam szorstkiej strony gąbeczki kuchennej i tę metodę też Wam polecam. Trufle trzeba myć bardzo delikatnie pod bieżącą wodą, i jak najkrócej. Potem osuszyć ręcznikiem papierowym i zetrzeć na tarce (na grubych oczkach lub na ostrzach do tarcia na płatki, których używacie do krojenia płatków parmezanu) lub użyć specjalistycznego narzędzia do krojenia trufli

 
Tagliolini al tartufo


W przypadku najpopularniejszego dania z truflami, czyli świeżego makaronu tagliolini (tagliolini al tartufo) można albo trufle podgrzać na maśle, albo, jak to robią w naszej ulubionej restauracji, makaron wymieszać na patelni z podgrzanym masłem, wyłożyć na talerze i zetrzeć na tarce świeże trufle.  
Najpierw należy trufle oczyścić, część pokroić, resztę zostawić. 
Makaron ugotować al dente w osolonej wodzie (2 minuty).
W tym czasie w rondlu rozpuścić dobre masło, włożyć osączony makaron, dodać chochelkę wody z gotowania makaronu i podgrzewać razem kilka minut cały czas mieszając (kucharze nie mieszają, tylko potrząsają patelnią :), aż makaron będzie bardzo cudownie miękki. Doprawić solą i pieprzem. Można podlać jeszcze trochę więcej wody, makaron musi być miękki i nie może być suchy, ma być w 'sosie' z masła i wody.
Wyłożyć na talerze i posypać płatkami trufli startymi na tarce. Można polać oliwą truflową.

W niektórych przepisach do makaronu na patelni dodaje się łyżkę parmezanu lub żółtko (ja tego nie robię).

Jajka sadzone z truflami



To jeden z popularniejszych sposobów na trufle. Po prostu świeżymi truflami posypuje się jajka sadzone. Ja, zgodnie z zaleceniami szefów kuchni :) przygotowałam te jajka w naczyniu glinianym i nie jedliśmy ich widelcem ale przy użyciu chleba. To podobno najlepszy sposób, aby w pełni docenić smak tego dania.
Można też truflami posypywać jajecznicę lub zrobić omlet. W przypadku omletu część trufli można dodać do roztrzepanych jajek przed wlaniem na patelnię, a potem drugą częścią posypać omlet.



Do tych dań można też wykorzystać gotowe masło truflowe ze słoiczka i na nim przygotować jajka.

Risotto ai tartufi

Po prostu przygotowuje się podstawę risotta z masła, cebulki, ryżu,wywaru warzywnego i parmezanu, a po wyłożeniu na talerz posypuje się świeżymi truflami. Risotto na zdjęciu jest z fenkułem zamiast cebulki.

Sałata z truflami (tu w wersji z marchewką i fenkułem)


A tak wygląda makaron z truflami, który jedliśmy w restauracji

Moja prawdziwa trufla biała - z końca października, kupiona bezpośrednio od pana, który ją znalazł godzinę wcześniej :) Ja to mam szczęście :)))
najpierw wyglądała tak

a po umyciu tak