Grzanki z solanką sodową (Crostini con barba di frate)


Wiosną na toskańskich targach można dostać warzywo, które po włosku nosi nazwę agretti, ale bardziej znane jest pod nazwą "barba di frate", czyli broda zakonnika. Po polsku nazywa się solanka sodowa (choć tego nie jestem pewna :) nie wiem też, czy istnieje nazwa potoczna.
Jako, że w Polsce coraz częściej można kupić warzywa, o których jeszcze parę lat temu nikt nie słyszał- wrzucam ten przepis, może komuś się przyda.
To naprawdę bardzo smaczne - moja córeczka niejadek zaskoczyła mnie zjadając dwie porcje. I wciąż wspomina i dopytuje, kiedy znów zrobimy :)
Smaku nie porównuję - jest inny od znanych mi dotychczas.

Pierwszy raz jadłam tę roślinę u Doroty z Il Molino, która przygotowała ją według przepisu innej Polki, która od kilkudziesięciu już lat mieszka we Włoszech. Podam Wam też drugi przepis, który wypróbowałam - też bardzo smaczny. Barba di frate można oczywiście podać nie na crostini (czyli grzankach), ale osobno, jako dodatek np. do młodych ziemniaków.


Przepis 1 - z pomidorkami i czosnkiem
Składniki:
  • kromki chleba (u mnie tostowy, pasuje też pełnoziarnisty)
  • pęczek solanki sodowej 
  • dwa ząbki czosnku (u mnie młody)
  • kilka małych pomidorków
  • oliwa
  • sól, pieprz
Wykonanie:
  1. Od solanki odkroić korzonki, usunąć ew. zwiędnięte pędy, umyć pędy pod bieżącą wodą i gotować w lekko osolonej wodzie ok. 5 minut. Odcedzić. 
  2. Na patelnię wlać oliwę, dodać pokrojony w kawałki czosnek i podgrzać. Dodać pomidorki i smażyć 2-3 minuty. Dodać solankę, doprawić (solą i hojnie pieprzem), podsmażyć razem 2-3 minuty. 
  3. Tosty zgrillować, przełożyć na talerze, wyłożyć na każdy solankę z pomidorami, skropić dodatkowo oliwą i podawać. Najwygodniej jeść używając do tego noża i widelca :)
Przepis 2 - z anchois i mozzarellą
Składniki
  • chleb tostowy
  • pęczek solanki sodowej
  • mozzarella
  • kilka filecików anchois (5-6)
  • cytryna
  • parmezan w kawałku
  • oliwa, sól, pieprz
Wykonanie:
  1. Solankę ugotować jw. Odcedzić. 
  2. Przygotować sos z 2 łyżek oliwy, skórki startej z połówki cytryny, łyżki soku z cytryny i soli. Wymieszać w miseczce razem z solanką. 
  3. Na grzankach rozłożyć po 1 fileciku przekrojonym na pół, ułożyć na nich po plasterku mozzarelli i zapiec 3 minuty w piekarniku w opcji grill. 
  4. Wyjąć, rozłożyć na grzankach solankę, posypać pieprzem i wiórkami parmezanu. Podawać. 

 Smacznego!